3. maj 2006

Lidt om sirener

Så blev det første onsdag i maj, endnu en gang. Og dermed tid til den årlige afprøvning af sirenerne. I gamle dage var det hver onsdag - og for en nysgerrig knægt var det med til at gøre onsdage til noget særligt. Nu er det kun en gang om året, og det betyder jo også, at det bliver endnu mere specielt.

Sirenerne fascinerer mig. De er gruopvækkende og betryggende på samme tid. Selv om jeg er ung og ikke kan huske krig og luftangreb, giver de mig alligevel en årlig påmindelse om, hvor priviligeret jeg er at bo i et land, hvor der er trygt og fredeligt, og hvor sirener stort set kun bliver brugt, når de skal afprøves.

Vidste du, at den lange sirenetone (med betydningen "faren er forbi") er bibelsk inspireret? Læs blot 2 Mos 19,12-13: "Du skal spærre af for folket hele vejen rundt og sige til dem, at de skal vogte sig for at gå op på bjerget eller blot røre ved foden af det. Den, der rører ved bjerget, skal lide døden; men ingen hånd må røre ham; han skal stenes eller skydes. Hvad enten det drejer sig om et dyr eller et menneske, må det ikke leve. Når vædderhornets lange tone lyder, må man gå op på bjerget."

Hvis du vil vide mere om sirenerne, kan du læse hos Beredskabsstyrelsen (http://www.beredskabsstyrelsen.dk/varsling/). Hvis du kan tilfredsstille min nysgerrighed med flere tekniske detaljer om de nuværende eller gamle sirener, så skriv gerne en kommentar!

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start